• Černobílá. Černá a bílá. A miliony odstínů šedi. To je to, co mě v posledních měsících opět zasáhlo a tak jsem se v určitém směru odklonil ze světa digitální čistoty a vrátil se ke královně, analogové fotografii. Začínám opět jako elév, to, co jsem kdysi v hlavě měl je dávno pryč. Ale je to krása, zase vybírat, který film koupit a na jakou příležitost, jestli jemný, nebo kontrastní ... jakou vývojku, jak dlouho vyvolávat. Jestli stockem nebo ředěnou.... těch možností je tolik, že to tvoří samostatnou galaxii ve vesmíru. Uvidíme.

Zaujalo mě focení na analog dlouhými časy. Moc se mi líbí fotky různých jezer a ženoucích se mračen, mola, kde rozmazané vlny tvoří zdánlivě klidnou hladinu ..... To vše se dá na dlouhé časy udělat. Stačí tři věci : foťák, ND filtr (různých parametrů) a povědomí o Schwarzschildově efektu.

Jako studijní materiál mi posloužily filmy firmy FOMA - a to Fomapan 100, 200 a 400 ISO. A to i přes informace, které jsem se dozvěděl na netu, kde odsuzují filmy ISO 200 a 400, že nejsou k dlouhým časům příznivé. Nebo je rovnou odsuzují, s tím, že pak tvoří značné zrno nebo že kvalita svitků pokulhává šarže od šarže. Zkrátka a dobře, jedno lednové odpoledne jsem vyrazil v této zbroji - Mamiya RZ 67 Pro, Sekor Z 65/4, Sekor Z 127/3,7 a 2x Foma 100, 2x Foma 200, 2x Foma 400 a 1x Kodak T-Max 100. A ručně vyrobená maska pod matnici na formát 6x4,5 - jasně že kazetu mám taky.

Jako cíl pokusů jsem si zvolil matičku stověžatou u Karlova mostu. Zřejmě nejprofláknutější místo, ale o to tady jde. Pohyb lidí, kachen, labutí a dalších letců, nutrie ... to vše utváří neustále se pohybující chaos, na pokusy jako dělaný. Výsledek by přeci měl být bez nich, o to někdy - většinou - jde, ne? Eliminovat nechtěné, ale přítomné ..... Bohužel, kvůli nutné úřední záležitosti jsem se o hodinu a půl zdržel a tak jsem přišel o možnost testovat nejsilnější ND filtr, který je momentálně na trhu a já ho v nějakém záchvatu pošetilosti pořídil - ND 100000x (-16,5 EV). Nezbývalo, než používat ND8x (-3 EV), což není zase až tak velká výhra přes den. Na silnější denní světlo je potřeba ND filtr cca 1000x ( -10EV) a vyšší. Takže jsem založil fil Foma200, připravil si ND8 a změřil expozici expozimetrem. Mám i expozimetr v mobilu, ale nějak jsem neměl chuť ke vzájemné konfrontaci technologií.

Jak je vidět na obrázku č.2 -dole- (po kliknutí se zvětší), začal jsem na cloně 16 a 9 sekundách. Po cca 3 fotkách jsem ale zvedl laťku a posunul clonu na 32 a tím zvedl EV o další 2 stupně na -5 EV. S časem jsem se posunul na 68 sec a výsledek je dozajista příjemnější - jen musím podotknout, že se začalo už hodně stmívat. No a na poslední 3 fotky jsem se dostal až na 9 minut a nějaký drobný při cloně 16, ale myslím, že ty se povedly nejvíc - viz. poslední obrázek stopek, kdy čas už bohužel běžel 2 minuty a neuvědomil jsem si, že nemám screen.

 

Co říci na závěr? No, bude to ještě běh na delší trati, sami vidíte, že na ty první fotky se skoro nedá dívat - nevím, jestli je zadělanej negativ nebo byl špinavý filtr ... příště si musím víc připravit techniku, ale od cca 6té fotky je to už docela koukatelné :D .

Vyvolával jsem v Adox Rodinalu 1:50 s mírnějším překlápěním, než uvádí "správný postup". a TO JE ASI TAK VŠE Z PRVNÍ ZATĚŽKÁVACÍ ZKOUŠKY, DRUHÁ UŽ BUDE NA NOVÉM TĚLE MAMIYA RZ67 PRO IID. Sakra caps... kašlu na to.

 

Čau zase jindy

Rosťa

 

Comments powered by CComment

Oslovily Vás moje ukázky? Klikněte na vstup do Portfolia.

Najdete mě na:

Narozen v roce 1967, srdcem jsem zůstal pořád Broumovákem. Kralupy, kde žiji nyní, se mi prostě nějak "nedostaly pod kůži." Mám rád lidi, komunikaci s nimi a snažím se fotit tak, jak je vidím já, ne jak se chtějí vidět sami.

 

  •  
  •  
  •  
  •